Khilaf (perselisihan) pandangan ulama kedudukan jari yang memakai cincin berdasarkan kepada hadith-hadith Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam
dan tidak diketahui pula menyerupai kaum Nabi tertentu. Disebabkan
khilaf, maka kedudukan tangan kiri atau kanan memakainya tidaklah
menjadi masalah.
Berikut kami petik fatwa yang ambil dari Ensiklopedia Fiqh Kuwait :-
Fatwa cara memakai cincin dari Ensaiklopedia Fiqh Kuwait:
Tempat cincin : Ulama' tidak
berselisih faham mengenai memakai cincin kepada perempuan; kerana mereka
dari segi aspek ini hak perhiasannya, kepadanya (wanita) mereka boleh
meletakkan dijari tangan atau atau dijari kaki , dimana mereka mahukan.
Tetapi ulama' berselisih faham tempat letaknya cincin kaum lelaki, ada
beberapa sarjana mazhab tidak mendapat persetujuan mengenainya :
beberapa pengikut Hanafi mengatakan bahawa kaum lelaki harus memakai
cincin di jari yg kecil ditangan kiri, bukan jari yg lain, dan bukan
tangan kanan. Ada juga beberapa orang dikalangan mereka membenarkan
memakai cincin di jari tangan kanan dan ada juga sarjana (ulama')
menerima kedua-dua tangan kanan dan kiri; kerana terdapat riwayat yg
berbeza mengenai hadis Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan
berkata beberapa mereka itu : Sesungguhnya di tangan kanan dari
kalangan manusia tidaklah menandakan apa-apa; kerana pentafsiran kanan
dari Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam membatalkannya.
Imam Malik rahimahullah memilih memakai cincin disebelah kiri,
menjadikan pemakaian cincin di jari kecil, berkata Abu Bakar Bin
Al-Arabi didalam syarah Muwatta' : Sah dari : {Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memakai
cincin pada sebelah kanannya dan sebelah kirinya dan lebih banyak
memakai cincin di sebelah kirinya}. Memakai cincin disebelah kanan
adalah makruh, memakai cincin adalah di jari yg kecil; kerana
sesungguhnya ia merupakan sunnah dari Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam
dan menirunya adalah baik. Sesungguhnya umum memuji pemakaian disebelah
kiri. Berkata Imam Shafiee : Kepada lelaki, pemakaian cincin 'silver'
di jari kecil sebelah kanan adalah dibenarkan, dan jika ia mahu dijari
kecil sebelah kiri, kedua-duanya adalah sah dari Nabi sallallahu 'alaihi wasallam tetapi yg masyhur adalah sebelah kanan yg afdal kerana ia sebagai perhiasan, dan kanan adalah mulia.
Berkata sebahagian : kiri adalah lebih afdal. Dari Sunan Abi Daud yg
berisnad sahih, bahawa Ibn Umar r.a. bahawa memakai cincin disebelah
kirinya, dan dari isnad Hassan dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhu
bahawa memakai cincin di sebelah kanannya. Dari Syafiee mengatakan
bahawa memakai cincin di jari tengah dan jari telunjuk adalah dilarang
berikutan dari hadis yg didatang dari Ali radhiallahu 'anhu {Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam melarang memakai cincin di jari ini atau ini, katanya dengan menunjuk kearah jari tengah dan yg berikutnya}.
Dalam Mazhab Hanbali : Memakai cincin di kiri jari kecil adalah lebih
baik memakai di sebelah jari kecil disebelah kanan, pandangan yg sahih
dari bapa Ahmad bin Hanbal, riwayat yg lemah memakai cincin di sebelah
kanan., Berkata Daar Al-Qatni yg menerimanya : Mengingatkan bahawa
Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memakai cincin di sebelah
kiri, dan sesungguhnya di jari kecil; dan kerana ini tidak akan
memburukkan tangan yg memakainya. Bahawa Hanbali benci (makruh) memakai
cincin di jari tengah dan telunjuk dan melarang memakai dijari tangan.
Pada zahirnya ia tidak melarang memakai di ibu jari dan jari manis, dan
jika ia jari kecil (anak jari) maka adalah lebih baik kerana menurut
nas.
iqTamat lah maklumat ensaiklopedia fqh, dan sesungguhnya disebabkan
beberapa kekeliruan maka adalah dibenarkan memakai disebelah kiri atau
kanan, dan ini memudahkan umat, dan tidak ditegah meletakkan cincin di
tangan kiri bagi menunjukkan tanda sudah berkahwin.
Dalil-Dalil Berkaitan Pemakain Cincin Di Jari
Untuk pengetahuan, hadis yang dikatakan itu seperti yang diriwayatkan oleh Imam Muslim:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ كُلَيْبٍ عَنْ
أَبِي بُرْدَةَ قَالَ قَالَ عَلِيٌّ نَهَانِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ أَتَخَتَّمَ فِي إِصْبَعِي هَذِهِ أَوْ هَذِهِ قَالَ فَأَوْمَأَ إِلَى
الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِيهَا
“Yahya bin Yahya telah meriwayatkan kepada kami bahawa Abu al-Ahwas meriwayatkan daripada ‘Aasim bin Kulaib daripada Abu Burdah yang berkata: Ali telah berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah melarang aku daripada memakai cincin pada jariku ini atau ini. Dia mengisyaratkan kepada jari tengah dan yang sebelahnya.”
عَنْ
أَبِي بُرْدَةَ عَنْ عَلِيٍّ قَالَ نَهَانِي يَعْنِي النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ أَجْعَلَ خَاتَمِي فِي هَذِهِ أَوْ الَّتِي تَلِيهَا لَمْ يَدْرِ عَاصِمٌ
فِي أَيِّ الثِّنْتَيْنِ
Dari Abu Burdah dari 'Ali ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
melarangku memakai cincinku di tempat ini atau sebelahnya lagi.-'Ashim
tidak mengerti secara pasti tentang kedua jari tersebut.-
Setelah mengkaji semua riwayat-riwayat hadis ini, ahli hadith mendapati
bahawa perkataan “atau” di atas adalah keraguan daripada salah seorang
periwayat, iaitu ‘Aasim bin Kulaib. Dan yang dimaksudkan adalah
jari tengah dan jari telunjuk. Beliau juga menegaskan selagi kita tidak
mengetahui jari yang mana satu yang diisyaratkan oleh Ali, maka sebagai
langkah berjaga-jaga, janganlah dipakai cincin pada kedua-duanya. [Silsilah al-Ahadith ad-Daifah (11/859).]
Saya terjemah di sini kata-kata Imam Nawawi, seorang tokoh mazhab
Shafi’e dalam kitab penerangannya ke atas kitab hadis Sahih Muslim,
katanya: “Umat Islam bersepakat bahawa Sunnah (nabi) adalah orang lelaki
memakai cincinnya di jari kelingking, manakala perempuan boleh memakai
cincin di semua jari-jemarinya.”
Katanya lagi: “Makruh bagi lelaki memakai cincin pada jari tengah dan
sebelahnya (telunjuk) menurut hadith ini, dan ianya makruh tanzihi.
Manakala tentang memakai cincin samada di tangan kanan atau tangan kiri
maka ada dua hadis mengenai ini (masing-masing menyokong samada tangan
kanan atau tangan kiri) dan dua-duanya sahih…. Manakala hukum mengenai
persoalan ini di kalangan fuqaha, mereka sepakat tentang harusnya
bercincin di tangan kanan dan harus di tangan kiri, tidak makruh pada
mana-mana antara keduanya, namun mereka selisih pendapat tentang yang
mana lebih afdal? Golongan salaf pula, ramai yang bercincin di tangan
kanan dan ramai juga di tangan kiri. Imam Malik menyukai tangan kiri dan
tidak sukakan (bercincin) di tangan kanan. Di dalam mazhab kita ada dua
pendapat di kalangan sahabat-sahabat kami: Yang sahihnya tangan kanan
lebih afdal kerana ianya suatu perhiasan, dan tangan kanan lebih mulia
dan lebih berhak untuk diperhiaskan dan dimuliakan.”
[Syarah Sahih Muslim, bab larangan memakai cincin pada jari tengah dan sebelahnya]
Tentang hikmah larangan kerana ianya meniru cara berhias kaum Lut, tiada
pula mana-mana ulama yang menjelaskan sedemikian. Namun, seperti sabda
nabi: “Yang mendakwa perlu ada bukti..” Dan saya teliti kitab-kitab
ulama pun tiada yang menyebut hadis ini.
0 comments:
Post a Comment